Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Informace 13/2014 – karta Opuscard – náklady, výdej, parametry

Mgr. Kubíčková Michaela

  • 10. 04. 2014 22:34

Sdílet článek

Přemět žádosti:

 

A) Jaké náklady na systém bezkontaktní čipové karty ve veřejné dopravě byly vynaložené všemi subjekty participujícími v tomto systému strukturovaně na:

(i) Projektová příprava (koncepce, analýzy, právní rozbory, posudky, konzultace atd.)

(ii) Mzdové náklady pracovníků řešících tyto projektu v závislosti na podíl úvazku vázaného na projekt

(iii) Investice do hardwarového vybavení (u dopravců, vozidla, předprodeje, validátory, kiosky, samoobslužné zóny, back office, revizorské čtečky atd.)

(iv) Investice do softwaru (u dopravců, vozidla, předprodeje, validátory, kiosky, samoobslužné zóny, back office, revizorské čtečky) + licence + e-shop atd.

(v) Propagace projektu (marketing, inzerce, atd.)

(vi) Jiné (prosíme specifikovat jaké).

B) Jaké celkové náklady na systém bezkontaktní čipové karty ve veřejné dopravě byly vynaložené všemi subjekty participujícími v tomto systému?

C) Jaká byla cena výroby jedné karty (včetně licence)?

D) Kolik karet bylo dohromady vydáno?

E) Od jakého data se u Vás karty vydávají?

F) Kolik karet je aktivně užíváno občany, tzn. je na nich zřejmý pohyb – dobíjení kuponů atd.?

G) Jaké jsou náklady na provoz systému (roční), včetně mzdových nákladů?

H) Specifikujte, jaké má karta parametry, funkcionality:

(i) Jaké je typové označení čipu?

(ii) Jaké je zabezpečení (přes SAM)?

(iii) Jaký časový kupón karta používá?

(iv) Funguje elektronická peněženka pro placení jízdného?

(v) Lze kartu využít v systémech PAD?

(vi) Lze kartu využít v systémech MHD?

(vii) Lze kartu vyžít v systémech ŽD?

(viii) Lze kartu využít u všech dopravců IDS?

(ix) Lze kartu využít i mimo oblast dopravy – pouze číslo karty?

(x) Lze kartu využít i mimo oblast dopravy – el. peněženku?

(xi) Je možná kontrola mobilními zařízeními revizorů?

(xii) Zajišťuje provoz karty systém validátorů či automatů – pro nabití jízdného z e-shopu?

(xiii) Aktivní využívání clearingu – rozúčtování el. peněženky?

(xiv) Využití pro webový účet karty?

(xv) Použití e-shopu pro pořízení karty a jízdného

(xvi) Soulad s Nařízením vlády č.295/2010 Sb. Propojitelnost systému plateb a odbavení?

(xvii) Využití bankovního systému?

(xviii) Jaké další významné funkcionality karta umožňuje (ty, které nebyly zmíněny výše)? Prosíme, uveďte jejich charakteristiku.

Odpověď:

Zavedení krajské karty Opuscard bylo realizováno paralelně se zaváděním integrovaného dopravního systému Libereckého kraje (IDOL), ve kterém se karta Opuscard od počátku používá jako nosič elektronických jízdních dokladů (jednotlivých i časových předplatných), které jsou, na rozdíl od dokladů papírových, přestupné. Z toho důvodu nelze v některých případech oddělit náklady na zavedení integrovaného dopravního systému od nákladů na zavedení Opuscard (viz body A) i, ii, iii, v, vi a G).

 

A) Jaké náklady na systém bezkontaktní čipové karty ve veřejné dopravě byly vynaložené všemi subjekty participujícími v tomto systému strukturovaně na:

 

(i) Projektová příprava (koncepce, analýzy, právní rozbory, posudky, konzultace atd.)

+ (ii) Mzdové náklady pracovníků řešících tyto projektu v závislosti na podíl úvazku vázaného na projekt

Projekt zavedení Integrovaného dopravního systému Libereckého kraje (IDOL) řešila primárně společnost KORID LK, spol. s r.o.  KORID LK je organizace ze 100% vlastněná Libereckým krajem, která byla právě
v souvislosti se vznikem a zajištění funkčnosti IDOL založena. Na koncepčních dokumentech i na samotném realizaci zavedení kartové aplikace IDOL a karty Opuscard se podíleli zhruba 3 zaměstnanci KORID LK
po dobu cca 18 měsíců (personální náklady v celkové výši 1,8 mil. Kč).

 

Veškeré legislativní věci (ochrana osobních údajů, Zákon o platebním styku, návrh smluvního zabezpečení IDOL včetně používání dopravní aplikace na Opuscard) se konzultovaly s právním odborem Krajského úřadu Libereckého kraje. Celou řadu záležitostí konzultovali sami zaměstnanci KORID LK
s dopravci, ČNB, ÚOOÚ.

 

(iii) Investice do hardwarového vybavení (u dopravců, vozidla, předprodeje, validátory, kiosky, samoobslužné zóny, back office, revizorské čtečky atd.)

+ (iv) Investice do softwaru (u dopravců, vozidla, předprodeje, validátory, kiosky, samoobslužné zóny, back office, revizorské čtečky) + licence + e-shop atd.

Liberecký kraj prostřednictvím veřejné soutěže vybavil 4 dopravce příměstské autobusové dopravy novým odbavovacím zařízením (v hodnotě 25.994.600,-Kč bez DPH). Součástí dodávky byla předprodejní zařízení, odbavovací zařízení do vozidel, revizorské čtečky a back office, ve kterém dopravci zpracovávají
a připravují potřebná data (blacklisty, data o odbavení, vstupní data s popisem tarifu, atd.). Součástí dodávky byla i licence k SW použitém v těchto odbavovacích zařízení i licence pro použití dodaného back office.

Liberecký kraj dále investoval do softwarového vybavení kartového centra 10.260.000,-Kč bez DPH.

 

Liberecký kraj poskytl účelovou dotaci Českým drahám, a.s. ve výši 7.495.000,-Kč, v rámci které ČD upravily svá odbavovací zařízení tak, aby vydávala jízdní doklady dle pravidel IDOL (tj. včetně těch elektronických na Opuscard). V první fázi se upravily pouze přenosné osobní pokladny (dále jen POP) tak, aby jízdní doklady na Opuscard četly. V železničních stanicích pak byly strojky EMTESTu, které pracovaly s kartou plnohodnotně. Další částku ve výši 1.250.000,- Kč poskytl Liberecký kraj dopravci České dráhy, a.s.
k zajištění prodeje jízdenek a předplatných časových kupónů IDOL prostřednictvím POP dopravce a jejich zápis do bezkontaktní čipové karty Opuscard. Co se týče validátorů, které mají ČD i Vogtlandbahn- bylo
to součástí požadavků ve výběrových řízeních; tj. nic se zvlášť už neplatilo.

 

(v) Propagace projektu (marketing, inzerce, atd.)

Na počátku realizace a implementace krajské karty v roce 2008 investoval Liberecký kraj 1,660 mil. Kč bez DPH do marketingové podpory a propagace. V dalších letech Liberecký kraj, či KORID LK vždy propagoval a prezentoval Integrovaný dopravní systém Libereckého kraje (IDOL) jako celek, včetně prezentace výhod karty Opuscard a podpory veřejné dopravy jako celku. Jako propagace veřejné dopravy byla převážně využívána média Libereckého kraje (měsíčník Libereckého kraje, Zpravodaj IDOL, www stránky kraje, …), dále byly vydávány knižní jízdní řády, tištěny letáky s prezentací výhod používání IDOL (zaměření na tarify). Nejde tedy oddělit náklady na propagaci pouze karty Opuscard.

 

B) Jaké celkové náklady na systém bezkontaktní čipové karty ve veřejné dopravě byly vynaložené všemi subjekty participujícími v tomto systému?

Nelze se vyjádřit k nákladům jiných subjektů mimo Liberecký kraj.

 

C) Jaká byla cena výroby jedné karty (včetně licence)?

Karta je vydávána za poplatek 140 Kč s DPH, v případě anonymní karty je to 95 Kč s DPH. Poplatek odpovídá nákladové ceně vstupů.

 

D) Kolik karet bylo dohromady vydáno?

Dohromady bylo vydáno cca 200 tisíc karet.

 

E) Od jakého data se u Vás karty vydávají?

Karty Opuscard se vydávají od 20. 9. 2008.

 

F) Kolik karet je aktivně užíváno občany, tzn. je na nich zřejmý pohyb – dobíjení kuponů atd.?

V systému je cca 120 tisíc aktivních karet, ve veřejné dopravě je denně využíváno cca 80 tisíc karet.

G) Jaké jsou náklady na provoz systému (roční), včetně mzdových nákladů?

Liberecký kraj platí roční podporu aplikace, jejíž, dodavatelem je společnost eMoney Services, ve výši 2,599 mil. Kč bez DPH. Zároveň má Liberecký kraj externího provozovatele front office kartového centra Opuscard, a to společnost Liberecká IS, a.s., které na základě smlouvy hradí za poskytované služby ročně 2,124 mil. Kč bez DPH.

 

H) Specifikujte, jaké má karta parametry, funkcionality:

Karta je velikostí platební karty, oboustranný barevný potisk, ve variantě osobní a přenosná.

 

(i) Jaké je typové označení čipu?

Čip je MIFARE Classic 4 kB, ISO 14443A.

 

(ii) Jaké je zabezpečení (přes SAM)?

V KA IDOL je zabezpečení přes SAM, další podrobnosti nejsou z bezpečnostních důvodů k dispozici.

(iii) Jaký časový kupón karta používá?

Používá časové kupóny tarifu IDOL, viz http://www.iidol.cz/stranky/39:elektronicke-jizdenky-idol.html

(iv) Funguje elektronická peněženka pro placení jízdného?

Ano

 

(v) Lze kartu využít v systémech PAD?

Ano

 

(vi) Lze kartu využít v systémech MHD?

Ano

 

(vii) Lze kartu vyžít v systémech ŽD?

Ano

 

(viii) Lze kartu využít u všech dopravců IDS?

Ano

 

(ix) Lze kartu využít i mimo oblast dopravy – pouze číslo karty?

Ano

 

(x) Lze kartu využít i mimo oblast dopravy – el. peněženku?

Elektronickou peněženku na Opuscard lze využít pouze v rámci veřejné dopravy.

 

(xi) Je možná kontrola mobilními zařízeními revizorů?

Ano

 

(xii) Zajišťuje provoz karty systém validátorů či automatů – pro nabití jízdného z e-shopu?

Ne

 

(xiii) Aktivní využívání clearingu – rozúčtování el. peněženky?

Ano

 

(xiv) Využití pro webový účet karty?

Ano

 

(xv) Použití e-shopu pro pořízení karty a jízdného

Ne

 

(xvi) Soulad s Nařízením vlády č.295/2010 Sb. Propojitelnost systému plateb a odbavení?

Prováděcí projekt byl zpracován před platností nařízení vlády 295/2010 Sb., převážnou část bodů však přesto splňuje.

 

(xvii) Využití bankovního systému?

Ne

 

(xviii) Jaké další významné funkcionality karta umožňuje (ty, které nebyly zmíněny výše)? Prosíme, uveďte jejich charakteristiku.

Opuscard je multiaplikační kartou municipálního typu nadregionálního charakteru s působností po celém Libereckém kraji a vysokou penetrací zejména v aglomeraci Liberec – Jablonec nad Nisou, dominantní aplikací je dopravní aplikace IDOL (90 tisíc klientů) a knihovní aplikace Krajské vědecké knihovny Liberec (10 tisíc klientů), dalšími aplikacemi jsou aplikace docházkových, stravovacích, přístupových a dalších systémů, jejich rozsah není monitorován, odhadem cca 10 - 15 tisíc klientů.

 

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky