Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Informace 18/2014 – obecní finance a manipulace s nimi

Mgr. Kubíčková Michaela

  • 17. 06. 2014 22:39

Sdílet článek

Předmět žádosti:

  1. S jak velkou finanční částkou může disponovat a určit její účel starosta sám, bez souhlasu rady,
  2. s jak velkou finanční částkou může disponovat a určit její účel starosta společně se členy rady,
  3. od jaké finanční částky už musí s jejím vynaložením a účelem souhlasit zastupitelstvo
  4. zda je možné změnit účel vybraných peněz od nájemníků (zálohy na teplo) a využít je na úhradu jiných závazků obce.

Odpověď:

Dotazy č. 1 - 3:

Legislativní předpoklady pro finanční hospodaření územních samosprávných celků upravují zejména zákon č. 250/2000 Sb. ze dne 7. července 2000 o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a zákon č. 128/2000 Sb. ze dne 12. dubna 2000 o obcích (obecní zřízení).

Finanční hospodaření územních samosprávných celků a svazků obcí se řídí jejich ročním rozpočtem a rozpočtovým výhledem. Rozpočet územního samosprávného celku je finančním plánem, jímž se řídí financování činnosti územního samosprávného celku.

Územní samosprávný celek zveřejní návrh svého rozpočtu po dobu nejméně 15 dnů přede dnem jeho projednávání na zasedání zastupitelstva územního samosprávného celku na své úřední desce
a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Na úřední desce může být návrh rozpočtu zveřejněn v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích rozpočtu v třídění podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby. Způsobem umožňujícím dálkový přístup se zveřejňuje úplné znění návrhu rozpočtu. Připomínky k návrhu rozpočtu mohou tedy občané příslušného územního samosprávného celku uplatnit buď písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění, nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva.

Schvalovat rozpočet územního samosprávného celku je vyhrazeno zastupitelstvu. Územní samosprávný celek pak uskutečňuje své finanční hospodaření v souladu se schváleným rozpočtem. 

Rada územního samosprávného celku je výkonným orgánem v oblasti samostatné působnosti a za její výkon odpovídá zastupitelstvu. Zabezpečuje hospodaření podle schváleného rozpočtu.

Starosta zastupuje obec navenek. Starostu a místostarostu (místostarosty) volí do funkcí zastupitelstvo obce z řad svých členů. Za výkon své funkce odpovídají zastupitelstvu územního samosprávného celku. Starosta obce zabezpečuje hospodaření podle schváleného rozpočtu.

Z dikce uvedených zákonů tedy vyplývá povinnost jak rady územně samosprávního celku, tak starosty, řídit se při jeho hospodaření schváleným aktuálním rozpočtem (včetně schválených rozpočtových opatření).

Limity dispozice s finančními prostředky uvádí zákon č. 128/2000 Sb., o obcích pouze v těchto dále uvedených konkrétních případech.

Zastupitelstvu obce je vyhrazeno rozhodování o:

  • poskytování věcných darů v hodnotě nad 20.000 Kč a peněžitých darů ve výši nad 20.000 Kč fyzické nebo právnické osobě v jednom kalendářním roce,
  • poskytování dotací nad 50.000 Kč v jednotlivých případech spolkům, humanitárním organizacím a jiným fyzickým nebo právnickým osobám působícím v oblasti mládeže, tělovýchovy a sportu, sociálních služeb, podpory rodin, požární ochrany, kultury, vzdělávání a vědy, zdravotnictví, protidrogových aktivit, prevence kriminality a ochrany životního prostředí
  • vzdání se práva a prominutí dluhu vyšší než 20.000 Kč,
  • postoupení pohledávky vyšší než 20.000 Kč.

Radě obce je vyhrazeno rozhodování o:

  • skutečnostech, uvedených výše v pravomoci zastupitelstva, jako jejich horního limitu.

Dotaz č. 4:

4. zda je možné změnit účel vybraných peněz od nájemníků (zálohy na teplo) a využít je na úhradu jiných závazků obce.

Uvedené finanční prostředky nejsou nijak účelově vázány a stávají se tak součástí příjmů obce a základního běžného účtu obce. Nelze  jakkoliv vymezit souvislost s jejich příjmem a výdajem a omezovat jejich použití na jiné platby.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky