Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Informace 40/2015 - Dodržování smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti Libereckého kraje

03. 08. 2015

Předmět žádost:

Žadatel žádá odpověď na jím položené dotazy ohledně veřejné zakázky na zajištění dopravní obslužnosti Libereckého kraje v domnění, že průzkum trhu, zpracovaný pro Liberecký kraj v roce 2014, je právně závazný.

Odpověď na žádost:

Liberecký kraj nekontroluje dodržování podmínek, které byly uvedeny v „průzkumu trhu“ z června roku 2014 (průzkum měl pro Liberecký kraj pouze „informativní“ charakter a byl nezávazný), ale podmínek, které jsou stanoveny v platných smlouvách o veřejných službách v přepravě cestujících pro přechodné zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje. Tyto smlouvy má Liberecký kraj s dopravci uzavřeny a plnění v nich stanovených podmínek je ze strany kraje, resp. pověřené společnosti KORID LK, spol. s r.o. (dále jen „KORID“) kontrolováno. Žádost však částečně směřuje k dotazům na plnění podmínek, které nejsou smluvně stanoveny vůbec, případně jsou stanoveny v jiných parametrech.

Vzhledem ke skutečnosti, že se část dotazů vztahuje k plnění podmínek z „průzkumu trhu“ a nikoliv ke v současné době platným smlouvám, přikládáme odkaz na Portál veřejné správy, na kterém jsou všechny smlouvy, které má Liberecký kraj uzavřeny s dopravci, zveřejněny:

 

http://portal.gov.cz/portal/obcan/rejstriky/data/10013/2014/10/rec-232122118.html

http://portal.gov.cz/portal/obcan/rejstriky/data/10013/2014/10/rec-230747069.html

http://portal.gov.cz/portal/obcan/rejstriky/data/10013/2014/10/rec-230715382.html

 

Měsíčně je společností KORID provedeno celkem cca 26 kontrol standardů kvality u dopravců zapojených do Integrovaného dopravního systému IDOL (z toho ČSAD Česká Lípa a.s. - 5 kontrol; ČSAD Liberec, a.s. – 5 kontrol a BusLine a.s. -  6 kontrol). Výsledky kontrol jsou zaznamenávány do „Hlášení kontroly dodržování standardů“ a v případě shledání nedostatků je dopravce sankcionován dle přílohy 5. smlouvy (Standardy IDOL).

Níže uvádíme odpovědi strukturované podle položených otázek:

 

  1. Dopravce musí předložit seznam autobusů s kopiemi velkých technických průkazů, ve kterých jsou informace o počtu cestujících uvedeny. Předložil jej a byl dokument i skutečnost v souladu s podmínkami?

    Dopravce má povinnost předkládat objednateli aktuální seznam vozidel a jejich vybavení včetně data uvedení do provozu dle technického průkazu, dopravce tuto povinnost plní v souladu se smlouvou. Dopravce není povinen předkládat kopie velkých technických průkazů.

    Tabulka uvedená v žádosti (dotazu) je chybná, platné znění je uvedeno v příloze č. 1 smlouvy (viz odkaz). Poznámka: tabulka uvedená ve smlouvě je závazná pro účely výpočtu kompenzace s tím, že objednatel před každou změnou jízdních řádů zasílá dopravci písemnou specifikaci změny dopravního výkonu na období do další celostátní změny jízdních řádů, včetně návrhu oběhů. Struktura vozového parku nemusí být po celou dobu plnění smlouvy konstantní, mj. v návaznosti na změny objednávky ze strany Libereckého kraje, v důsledku řešení mezikrajské dopravy či zapojení „dálkových“ linek. Může tak docházet ke změnám v požadavcích na počty vozidel v jednotlivých kategoriích či v podílech fixních nákladů na vozidla. Objednávka je vždy konkretizována na základě projednaných a schválených jízdních řádů. Všechny změnové mechanismy jsou smluvně dány (cenové změny, změny vozového parku, výpočet kompenzace atd.).

    Je postupováno v souladu se smlouvou a nebyl shledán rozpor mezi skutečností a smluvními podmínkami.

     

  2. Dopravce musí dodat seznam vozidel, která splňují výše uvedené parametry, a k nim kopie velkých technických průkazů k ověření. Předložil takový doklad? Bylo vybavení elektronickými tabulemi fyzickou kontrolou autobusů zjišťováno? Kdy? Kým? S jakým výsledkem?

    Dopravce má povinnost předkládat objednateli aktuální seznam vozidel a jejich vybavení, dopravce tuto povinnost plní v souladu se smlouvou. Dopravce není povinen předkládat kopie velkých technických průkazů.

    Probíhá kontrola souladu předloženého seznamu vozidel s požadavky dle smlouvy a dále kontrolní činnost revizory společnosti KORID ve vozidlech dopravce. V současné době splňují všichni dopravci uvedené procentuální požadavky na vybavení vozového parku – 20 % nízkopodlažnost, 50 % elektronické tabule vnější přední a 10 % vnější boční. Při zahájení provozu bylo zjištěno nedostatečné vybavení elektronickými tabulemi, tento nedostatek byl intenzivně řešen a je již ze strany dopravce odstraněn. V současné době jsou již vozidla vybavena dle požadavku Libereckého kraje.  

     

  3. Dopravce musí dodat seznam vozidel, která splňují parametry, které si dopravce odsouhlasil se zadavatelem. Veškeré nadstandardní požadavky je nutné zkontrolovat fyzickou prohlídkou vozidel, resp. z velkého technického průkazu. Bylo toto provedeno? Kde? Kým? S jakým výsledkem?

    Liberecký kraj nepožadoval žádná nadstandardní vybavení vozidel, veškeré požadavky objednatele na vozidla jsou uvedeny ve smlouvě. S ohledem na uvedené nebylo nadstandardní vybavení ani součástí hodnocení.

     

  4. Dopravce musí dodat seznam vozidel, kde u každého uvede rok výroby, datum první registrace (první registrace vozidla, nikoliv, kdy bylo registrováno na aktuálního dopravce) a též vypočtené stáří vozidla k vybranému datu (např. k 30. 6. 2015). Průměr stáří jednotlivých vozidel je pak výsledné číslo, které musí být nižší než 8 let. Stáří vozidla lze ověřit opět z velkého technického průkazu, kde je uveden rok výroby i datum první registrace vozidla. Byl tento požadavek zkontrolován? Kdy? Kým? S jakým výsledkem?

    Podmínka průměrného stáří vozidel nižšího než 8 let není ve smlouvě stanovena, tato informace je mylná.

    Na základě dopravcem předložených výkazů je kontrolováno plnění podmínky max. stáří vozidel. Kontroly provádí zaměstnanci resortu dopravy (odbor dopravy, KORID) průběžně. Nebylo shledáno pochybení.

     

  5. Bylo fyzickou kontrolou vozidel prověřeno splnění podmínek? Kdy? Kým? S jakým výsledkem?

     

    Fyzické kontroly vozidel jsou standardně průběžně zajišťovány zaměstnanci společnosti KORID (revizoři), a to ve výše stanoveném rozsahu. Kontrola „dalšího vnitřního vybavení vozidla“ je součástí těchto kontrol. Dosud nebylo v tomto bodě shledáno pochybení.

     

  6. Bylo fyzickou kontrolou provozní doby jednotlivých informačních kanceláří prověřeno splnění podmínek? Kdy? Kým? S jakým výsledkem?

     

    Uvedené je kontrolováno namátkovými kontrolami zaměstnanci KORID. Dosud nebylo shledáno porušení smluvních podmínek, ani na nedodržení provozní doby informačních kanceláří nebyl podán podnět ze strany cestujících.

Mgr. Hluštík Zdeněk
zdenek.hlustik@kraj-lbc.cz
Telefon: 485226435