Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Informace – dopravci LK – výdaje, zisky, plán dopravní obslužnosti LK

Mgr. Kubíčková Michaela

  • 11. 10. 2012 12:50

Sdílet článek

Předmět žádosti o informaci: 

1) Jaká je výše přiměřeného zisku v Libereckém kraji dle jednotlivých dopravců za posledních pět let?

2) Jaká je výše vynaložených investic ze strany dopravců do vozového parku za posledních pět let v členění opět dle jednotlivých dopravců?

3) O kolik (Kč, %) upravil Liberecký kraj úhradu jednotlivým dopravcům v jednotlivých letech v souvislosti se zvýšením cen pohonných hmot?

4) Má Liberecký kraj schválen plán dopravní obslužnosti, který by měl předcházet vypsání veřejné soutěže?

Odpověď:

 

 

Jaká je výše přiměřeného zisku v Libereckém kraji dle jednotlivých dopravců za posledních pět let?

Liberecký kraj (dále jen „LK“) si od počátku vyhradil, po projednání s dopravci, právo stanovit pro potřebu uzavření smluv o závazku veřejné služby (dále jen „smlouvy o ZVS“) smluvní výši přiměřeného zisku, s tím, že tato částka nepřekročí dopravcem předložený a objednatelem uznaný předběžný odborný odhad prokazatelné ztráty, který je vypočtený v souladu s nařízením Vlády č. 493/2004 Sb. Přiměřený zisk, který je součástí ceny dopravního výkonu, je určen na obnovu vozového parku a na další investice související s provozováním pravidelné linkové dopravy, ovšem z důvodu nedostatku finančních prostředků na dopravní obslužnost není přiznáván v plném rozsahu. Vzhledem k tomu, že LK má ve smlouvách o ZVS pevně stanovenou smluvní cenu dopravního výkonu, není dopravcům uhrazena výše přiměřeného zisku v max. možné výši dané nařízením Vlády č. 493/2004 Sb., ale je závislá na skutečné výši ekonomicky oprávněných nákladů s tím, že jeho skutečná výše je v souladu s nařízením Vlády č. 493 /2004 Sb.

Výše přiměřeného zisku uhrazená dopravcům v LK v letech 2007-2011:

ČSAD Semily, a.s.(od 12. 12. 2010 BusLine a.s.): 39 218 tis. Kč

ČSAD Jablonec nad Nisou a.s.: 11 104 tis. Kč

ČSAD Česká Lípa a.s.: 22 087 tis. Kč

ČSAD Liberec, a.s.: 266 tis. Kč

KAD, spol. s.r.o.: 586 tis. Kč

OSNADO spol. s r.o.: 504 tis. Kč

Jaká je výše vynaložených investic ze strany dopravců do vozového parku za posledních pět let v členění opět dle jednotlivých dopravců?

Část smluvní ceny dopravního výkonu – přiměřený zisk – je dle dosavadních smluv o ZVS (uzavřených dle dřívější legislativy, tj. před účinností evropského nařízení č. 1370/2007 a zákona č. 194/2010 Sb.), dopravce povinen využít pouze k financování obnovy vozového parku a investic souvisejících s provozem veřejné linkové dopravy, tzn., že celá výše přiměřeného zisku musí být prokazatelně vynaložena buď na obnovu vozového parku či do technické základny, informačního a odbavovacího systému pro cestující, vybavení autobusových nádraží, stanovišť a zastávek a technických zařízení pro řízení provozu, jsou-li vlastnictvím dopravce. Dopravce je povinen provádět obnovu vozového parku a investic souvisejících s provozem ve výši dohodnutého přiměřeného zisku a tuto obnovu dokladovat objednateli. Pro vypořádání závazků plynoucích ze smlouvy o ZVS je dopravce povinen nechat zpracovat stanovisko o oprávněnosti použití finančních prostředků poskytnutých na základě této smlouvy o ZVS auditorskou firmou. Dopravní úřad vykonává výkon státního odborného dozoru nad použitím těchto finančních prostředků. Celá výše přiměřeného zisku uhrazená dopravcům byla vynaložena v souladu s platnou legislativou.

Dopravci investují do vozového parku i nad rámec výše přiměřeného zisku uhrazeného prostřednictvím smluv o ZVS v LK (z vlastních zdrojů), pro informaci o celkové výši takto vynaložených prostředků je třeba se obrátit na konkrétní dopravce.

O kolik (Kč, %) upravil Liberecký kraj úhradu jednotlivým dopravcům v jednotlivých letech v souvislosti se zvýšením cen pohonných hmot?

V důsledku nárůstu ceny pohonných hmot došlo k navýšení úhrady prokazatelné ztráty v roce 2008, a to v celkové výši cca 18 mil. Kč. V souvislosti s razantním nárůstem ceny PHM a extrémními mrazy došlo v únoru 2012 k jednorázovému navýšení úhrady prokazatelné ztráty ve výši cca 1,4 mil. Kč. Tabulka s přehledem smluvních cen dopravních výkonů dle jednotlivých dopravců a let je v příloze. U vybraných spojů může být na základě smlouvy o ZVS stanovena cena odlišná např. v důsledku požadovaného nasazení jiného vozidla - tyto výkony jsou však vzhledem k celkovým rozsahům výrazně minoritní.

Má Liberecký kraj schválen plán dopravní obslužnosti, který by měl předcházet vypsání veřejné soutěže?

Ano, Liberecký kraj má plán dopravní obslužnosti pro období 2012-2016, je přiložen. S ohledem na legislativní nejasnosti ohledně procedury schvalování (povinnost plán schválit v orgánech kraje z legislativy nevyplývá) byl plán připraven a zveřejněn ve stanoveném termínu (poprvé nejpozději do 31. 12. 2011) pouze jako běžný dokument odboru dopravy. 

Příloha č. 1: Plán dopravní obslužnosti LK 2012-2016 (__

Příloha č. 2: CDV dopravci LK (__)

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky