Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Informace – příspěvkové organizace a obchodní společnosti s majetkovou účastí kraje, etický kodex a střet zájmů

Mgr. Kubíčková Michaela

  • 29. 06. 2012 12:05

Sdílet článek

Předmět žádosti o informace: Žádost 106/1999 Sb. (__)

Odpověď:   

Konkrétně žádáme o poskytnutí těchto informací týkajících se příspěvkových organizací a obchodních společností s majetkovou účastí kraje:

1. Má kraj implementována pravidla pro jmenování krajských zastupitelů do dozorčích orgánů obchodních společností? Pokud ano, žádáme o poskytnutí kopie dokumentu, který uvedená pravidla stanoví.

O obsazení míst v dozorčích orgánech rozhoduje v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, příslušný orgán obchodní společnosti, zpravidla valná hromada. Kraj deleguje svého zástupce na zasedání valné hromady, což je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva. Je-li kraj jediným společníkem (akcionářem) obchodní společnosti, rozhoduje v působnosti valné hromady rada kraje. Žádná vnitřní pravidla jdoucí nad rámec zákona implementována nejsou.

2. Má kraj stanovena pravidla pro odměňování zástupců kraje v orgánech obchodních společností s majetkovou účastí kraje? Pokud ano, žádáme o poskytnutí kopie dokumentu, který uvedená pravidla stanoví.

Liberecký kraj nemá stanovena žádná taková pravidla.

3. Seznam krajských zastupitelů, kteří jsou statutárními orgány právnických osob zřízených krajem, založených krajem, či právnických osob, v nichž má kraj majetkovou účast.

Nikdo ze zastupitelů není statutárním orgánem ani členem statutárního orgánu žádné takové právnické osoby.

4. Mají obchodní společnosti ovládané krajem možnost vytvářet či kupovat dceřiné společnosti?

Ano, obchodní společnosti ovládané krajem nejsou oproti běžným obchodním spolčenostem v tomto směru nijak omezeny.

5. Seznam všech obchodních společností s majetkovým podílem kraje obsahující následující informace: firma, IČ, právní forma, míra účasti kraje jakožto společníka na čistém obchodním majetku společnosti (vyjádřeno v procentech).

ARR – Agentura regionálního rozvoje, spol. s r.o., IČ 482 67 210, společnost s ručením omezeným, 100%

KORID LK, spol. s r.o., IČ 272 67 351, společnost s ručením omezeným, 100%

Krajská nemocnice Liberec, a.s., IČ 272 83 933, akciová společnost, 82,47%

Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa, a.s., IČ 272 83 518, akciová společnost, 100%

Silnice LK, a.s., IČ 287 46 503, akciová společnost, 100%

Školní statek Frýdlant, s.r.o., IČ 273 08 481, společnost s ručením omezeným, 100%

 

Dále žádáme o poskytnutí těchto informací týkajících se etických kodexů a střetu zájmů:

6. Má kraj vytvořený etický kodex zastupitelů? Pokud ano, žádáme o poskytnutí kopie tohoto dokumentu.

Liberecký kraj nemá vytvořený etický kodex zastupitelů.

7. Má kraj vytvořený etický kodex zaměstnanců samosprávy? Pokud ano, žádáme o poskytnutí kopie tohoto dokumentu.

Krajský úřad Libereckého kraje má vytvořený Kodex etiky zaměstnance krajského úřadu, který je součástí Pracovního řádu Krajského úřadu Libereckého kraje (viz příloha).

Od 1. 7. 2012 je dosavadní Kodex etiky zaměstnance krajského úřadu nahrazen novým Etickým kodexem zaměstnance Krajského úřadu Libereckého kraje, který je téměř totožný s Etickým kodexem úředníků a zaměstnanců veřejné správy, jenž je přílohou k usnesení vlády ze dne 9. 5. 2012. Pozměněn byl pouze název kodexu a v článku 13 byla vypuštěna slova „zákoníku práce, resp.“ (viz příloha č. 1a) a 1b)).

8. Má kraj vytvořený etický kodex zaměstnanců příspěvkových organizací kraje? Pokud ano, žádáme o poskytnutí kopie tohoto dokumentu.

Krajský úřad  Libereckého kraje nezpracovává pro zaměstnance příspěvkových organizací kraje etické kodexy,  ani žádné jiné personální dokumenty. Příspěvkové organizace mají právní subjektivitu a toto si zpracovávají samostatně.  

9. V kolika případech podal ředitel krajského úřadu, jakožto evidenční orgánů dle zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů podnět k zahájení přestupkového řízení v souvislosti s oznámeními dle ust. § 9 až 11 zákona o střetu zájmů podanými za rok 2010?

V této souvislosti nebyl ředitelem krajského úřadu podán žádný podnět k zahájení přestupkového řízení podle zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, v platném znění.

10. Má kraj v etickém kodexu či jiném interním předpisu dopadajících na zastupitele stanovena pravidla pro přijímání darů krajskými zastupiteli?

Liberecký kraj nemá vytvořený etický kodex zastupitelů.

11. Má kraj v etickém kodexu zastupitele stanovenu povinnost pro zastupitele nominované do orgánů organizací s majetkovou účastí kraje a státu informovat o výši odměn a požitků získaných v souvislosti s jejich členstvím v těchto orgánech?

Liberecký kraj nemá vytvořený etický kodex zastupitelů.

12. Poskytuje kraj zaměstnancům jinou formu ohlášení korupčního chování než prostřednictvím svého nadřízeného? Pokud ano, jakou?

Systém podávání podnětů ze strany zaměstnanců je popsán zejména v článku 7 Kodexu etiky zaměstnance krajského úřadu, který je přílohou pracovního řádu. Zaměstnanec, pokud zjistí ztrátu nebo újmu na majetku, podvodné či korupční jednání, oznámí tuto skutečnost nadřízenému vedoucímu zaměstnanci, popřípadě příslušnému orgánu činnému v trestním řízení.

Od 1. 7. 2012 je dosavadní Kodex etiky zaměstnance krajského úřadu nahrazen novým Etickým kodexem zaměstnance Krajského úřadu Libereckého kraje, který je téměř totožný s Etickým kodexem úředníků a zaměstnanců veřejné správy, jenž je přílohou k usnesení vlády ze dne 9. 5. 2012. V tomto kodexu je stejně jako v Etickém kodexu úředníků a zaměstnanců veřejné správy uvedeno, že jakékoli korupční jednání nebo podezření na takové jednání, o kterém se úředník
a zaměstnanec veřejné správy dozvěděl hodnověrným způsobem, je úředník a zaměstnanec veřejné správy povinen oznámit svému nadřízenému nebo orgánu činnému v trestním řízení. Dále je úředník a zaměstnanec veřejné správy povinen bezodkladně oznámit nabídnutí
či získání neoprávněné výhody.

Ve všech případech, kdy by mohla vzniknout pochybnost, zda úředník a zaměstnanec veřejné správy postupuje v souladu s tímto článkem, informuje úředník a zaměstnanec veřejné správy svého nadřízeného a postupuje dle jeho pokynů.

Pro úřad však není rozhodující, aby se zaměstnanec v případech, kdy má podezření z korupčního, ale i jiného nežádoucího chování ze strany klientů, nadřízených či spolupracovníků, obrátil na osobu určenou vnitřním předpisem. Důležité je, aby se obrátil na osobu, která je v tomto směru pro něj autoritou a které důvěřuje, že mu pomůže vyřešit záležitost v souladu se zákonem, etickým kodexem a vizí krajského úřadu.

13. Poskytuje a garantuje kraj zaměstnancům nahlašujícím porušení etického kodexu zvláštní ochranu? Pokud ano, jakou?

Krajský úřad poskytuje a garantuje zaměstnancům nahlašujícím porušení etického kodexu standardní ochranu. Zvláštní ochranu neposkytuje.

14. Jsou informace o všech připravovaných změnách a doplněních zásad územního rozvoje zveřejňované jinde, než na webových stránkách kraje? Pokud ano, kde a jakým způsobem?

OÚPSŘ jako pořizovatel „Zásad územního rozvoje Libereckého kraje“ (dále jen ZÚR LK)

a „Územně analytických podkladů Libereckého kraje“ (dále jen ÚAP LK) je věcně příslušný pouze ke zpracování odpovědi na dotaz č. 14 – „Jsou informace o všech připravovaných změnách a doplněních zásad územního rozvoje zveřejňované jinde než na webových stránkách kraje? Pokud ano, kde a jakým způsobem?“.

Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, v platném znění (dále jen stavební zákon), nezná pojmy změna a doplnění ZÚR, ale pracuje s pojmem aktualizace (viz § 42 stavebního zákona). Podkladem pro aktualizaci ZÚR jsou dle stavebního zákona zejména ÚAP, které musí být dle ustanovení § 166 tohoto zákona zveřejněny na webu pořizovatele.

Informace o všech připravovaných podnětech pro aktualizaci ZÚR LK nejsou zveřejňované jinde než na webových stránkách kraje.

15. Jsou všechna hlasování na zasedáních zastupitelstva zaznamenávána jmenovitě a zveřejňována? Pokud ano, jakým způsobem a kde? Eventuálně prosím uveďte odkaz na příslušnou stránku.

16. Jsou zasedání všech výborů zastupitelstva kraje volně přístupná veřejnosti?

Zasedání výboru jsou neveřejná.

17. Má veřejnost možnost vystoupit na jednání zastupitelstva k libovolnému bodu před tím, než je o něm zastupitelstvem hlasováno a to bez předcházejícího schválení členy zastupitelstva?

-          Právo vyjadřovat svá stanoviska k projednávaným bodům má občan kraje, který dosáhl 18 let věku, fyzická osoba, která dosáhla 18 let a vlastní na území kraje nemovitost a fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let, je cizím státním občanem a je přihlášena k trvalému pobytu v některé obci v územním obvodu kraje, stanoví-li tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena (dále jen „oprávněná osoba“).

-          Každá oprávněná osoba se může ke každému projednávanému bodu vyjádřit pouze jednou. Délka projevu je omezena na dobu 3 minut. Obsah vyjádření oprávněné osoby musí věcně souviset s obsahem projednávaného bodu.

18. Jakým způsobem kraj oznamuje občanským sdružením, jejichž hlavním posláním je ochrana přírody a krajiny, zahájení řízení dle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny?

Zahajování řízení oznamujeme dle § 70 zákona 114/1992 Sb. občanským sdružením prostřednictvím uveřejnění na úřední desce krajského úřadu a prostředky umožňujícími dálkový přístup. Pro tento účel byla zřízena stránka /. Stránka je dostupná z internetových stránek odboru životního prostředí a zemědělství. O způsobu oznamování včetně adresy stránky byla písemně informována všechna občanská sdružení s platnou žádostí o informace. Způsob oznamování je písemně sdělen občanským sdružením také při podání nové či aktualizované žádosti.

19. Je na internetových stránkách kraje zveřejněn ucelený seznam všech krajských interních předpisů, směrnic a nařízení? Pokud ano, uveďte prosím odkaz na příslušnou stránku.

Krajský úřad Libereckého kraje nemá ucelený seznam všech krajských interních předpisů, směrnic a nařízení, tyto jsou uvedeny na internetových stránkách jednotlivých odborů.

Nicméně např.:

Právní odbor má na webových stránkách kraje na Úřední desce: Směrnici rady kraje 5/2007 Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a  stížností.

Odbor investic a správy nemovitého majetku má na webu zveřejněné následující dokumenty:

-          Směrnice Rady Libereckého kraje č. 2/2012 k plánování, přípravě, pořizování a vlastní realizaci investic Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi

-          Směrnice Rady Libereckého kraje č. 1/2012 k zadávání veřejných zakázek LK a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi

-          Směrnice Rady Libereckého kraje č. 1/2005 upravující nakládání s nemovitým majetkem LK ve znění novelizace č. 3

Odbor kontrolymá na webových stránkách vyvěšen platný:

-          Kontrolní řád vč. jeho příloh

-          Plán kontrolní činnosti celého KÚ LK na dané pololetí.

Oddělení interního auditu: etický kodex interního auditu

Odbor školství:

-          Směrnice rady kraje č. 2/2008 k systému přípravy a realizace projektů kraje a organizací zřizovaných či zakládaných krajem spolufinancovaných z fondů EU - Směrnice č. 2/2008 (*.pdf)

-          Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi ve znění novelizace č. 3
Zveřejňujeme novelizaci směrnice k zadávání VZ. Více v dokumentu: Směrnice 3-2006 k VZ novela.rtf 

-          Směrnice Rady Libereckého kraje mající vztah k příspěvkovým organizacím kraje v resortu školství

-          Směrnice Rady Libereckého kraje č. 1/2007 k platovým poměrům ředitelů PO zřizovaných LK - Směrnice vydána Radou Libereckého kraje dne 16. 1. 2007 Usnesení č. 7/07/RK. Směrnici naleznete zde (*.rtf).

-          Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2003 k řízení příspěvkových organizací - Směrnice 3/2003 (*.zip)

-          Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2004 upravující pravidla správy a nakládání s pohledávkami  kraje - Směrnice 3/2004 (*.zip)

-          Směrnice Rady Libereckého kraje č. 1/2005 upravující nakládání s nemovitý majetkem Libereckého kraje - Směrnice 1/2005 (*.zip)

-          Směrnice Rady Libereckého kraje č. 2/2005 upravující nakládání s movitý majetkem Libereckého kraje - Směrnice 2/2005 (*.zip)

-          Směrnice Rady Libereckého kraje č. 7/2005 pro navýšení počtu žáků ve třídách středních škol zřizovaných Libereckým krajem - Směrnice 7/2005 (*.zip)

-          Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi - Směrnice 3/2006 (*.rtf)

20. Jsou oznámení o budoucích jednáních zastupitelstva zveřejněna také jiným způsobem než na oficiálních stránkách a úřední desce? Pokud ano, jak?

Nejsou zveřejněny jinak, než je uvedeno v otázce.

21. Nachází se na internetových stránkách kraje ucelený přehled docházky jednotlivých zastupitelů na zasedáních zastupitelstva? Pokud ano, uveďte prosím odkaz na příslušnou stránku.

Na webových stránkách se neuvádí docházka jednotlivých zastupitelů na zasedání zastupitelstva.

22. Mají zastupitelé možnost získat podklady pro jednání rady před jejím zasedáním, pakliže si o ně požádají?

Dosud takový požadavek nebyl uplatněn. 

23. Který orgán kraje je příslušný k rozhodnutí o zveřejnění záměru prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej anebo poskytnout jako výpůjčku? Pakliže se o tuto pravomoc dělí orgánů více, specifikujte prosím, o zveřejnění jakých záměrů pro zmíněné majetkové úkony jednotlivé orgány rozhodují.

Záměry schvaluje Rada Libereckého kraje, ale v případě, že jako forma převodu je:

                                                            a)      navrhováno darování nebo směna a příjemcem je obec či město v Libereckém kraji nebo Česká republika,

                                                            b)      navrhován prodej a tržní cena dle znaleckého posudku je nižší než 1 milion Kč, může záměr schválit Komise Rady Libereckého kraje pro nakládání s nemovitým majetkem kraje a tento záměr již není předkládán radě kraje.

 Přílohy k odpovědi: Etický kodex 1 (__), Etický kodex 2 (__)

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky