Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Seznam řízení - protiprávní jednání na sociálních sítích, klamavé obchodní praktiky na sociálních sítích

Ing. Kateřina Jandlová

odborný zaměstnanec právního oddělení

  • 01. 10. 2020 13:12

Sdílet článek

Předmět žádosti: žadatel požadoval poskytnutí informací na následující dotazy:

  1. Seznam řízení podle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, vedených pro skutek spočívající v protiprávním jednání na sociálních sítích, zejména na sociální síti Facebook, Instagram, YouTube a Twitter, za roky 2018, 2019 a 2020, včetně čísel jednacích a způsobu rozhodnutí ve věci, bylo-li již rozhodnuto;
  2. Seznam řízení podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů ("zákon o ochraně spotřebitele"), vedených pro skutek klamavé obchodní praktiky spočívající v reklamě na sociálních sítích, zejména na sociální síti Facebook, Instagram, YouTube a Twitter a, ve smyslu Přílohy 1 k zákonu o ochraně spotřebitele, zejména v porušení ustanovení písmene j) Přílohy 1 k zákonu o ochraně spotřebitele, a to za roky 2018, 2019 a 2020, včetně čísel jednacích a způsobu rozhodnutí ve věci, bylo-li již rozhodnuto;
  3. Výběr těch výše specifikovaných řízení, u nichž bylo řízení zahájeno na základě podnětu.

Odpověď na žádost: K výše uvedeným dotazůmKÚ LK sdělil následující:

  1. Za rok 2018 – počet řízení podle zákona o regulaci reklamy týkajících se reklamy na sociálních sítích = 0.

Za rok 2019 - počet řízení podle zákona o regulaci reklamy týkajících se reklamy na sociálních sítích = 2.

  1. SO/OKZU/113/2019_TMR Ještěd, a.s., IČO 06080413, podnět pana Kovalčíka ze dne 19. 01. 2019 postoupený Českou obchodní inspekcí dne 14. 02. 2019, podezření na klamavou reklamu týkající se ceny skipasů (podezření na vábivou reklamu na webovských stránkách společnosti a sociální síti Facebook jako nekalou obchodní praktiku podle § 2 odst. 1 písm. b) zákona o regulaci reklamy a písmene d) přílohy č. 1 zákona o ochraně spotřebitele). Dne 22.02.2019 bylo vydáno usnesení č.j. KULK 15084/2019 o odložení věci podle § 76 odst. 1 písm. a) zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, neboť došlý podnět spotřebitele neodůvodňuje zahájení řízení o přestupku.
  2. SO/OKZU/619/2019_Kebab Pyramida (podnikatel Sherif Samir Hassan Hassan, IČO 02995191), podnět paní Uhlíkové ze dne 06. 11. 2019 postoupený Českou obchodní inspekcí dne 11. 11. 2019, podezření na klamavou reklamu týkající se ceny výrobku kebab (podezření na vábivou reklamu na sociální síti Facebook jako nekalou obchodní praktiku podle § 2 odst. 1 písm. b) zákona o regulaci reklamy a písmene d) přílohy č. 1 zákona o ochraně spotřebitele). Dne 21. 11. 2019 bylo vydáno usnesení č.j. KULK 88230/2019 o odložení věci podle § 76 odst. 1 písm. a) zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, neboť došlý podnět spotřebitele neodůvodňuje zahájení řízení o přestupku.

Za rok 2020 – počet řízení podle zákona o regulaci reklamy týkajících se reklamy na sociálních sítích = 0.

  1. Za roky 2018, 2019, 2020 – počet řízení podle zákona o ochraně spotřebitele týkajících se reklamy na sociálních sítích  = 0.

Poznámka: krajské živnostenské úřady nejsou věcně příslušné podle § 23 zákona na ochranu spotřebitele k projednávání přestupků podle § 24 odst. 1 písm. a) zákona na ochranu spotřebitele (porušení zákazu používání nekalých obchodních praktik). Podle § 23 odst. 10 zákona na ochranu spotřebitele platí, že při výkonu dozoru v oblasti regulace reklamy, která je nekalou obchodní praktikou podle zákona o ochraně spotřebitele, se postupuje podle zákona o regulaci reklamy.

  1. Obě výše uvedená řízení byla vedena na základě podnětu, jak je v popisu řízení uvedeno.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky